Eesti kliima- ja energiapoliitika näeb ette taastuvenergia tootmise mahu olulist suurendamist, mistõttu on riiklike kliimapoliitika eesmärkide täitmiseks vaja leida uusi tuuleparkide arendusalasid suure potentsiaaliga tuuleenergia tootmise piirkondadest, sh ka merealadel.
Liivi lahe meretuulepargi projekti eesmärk ongi panustada Eesti taastuvenergia toodangu ja varustuskindluse tõstmisse Läänemere piirkonnas konkurentsivõimelise avamere tuulepargi rajamise kaudu.
Tulenevalt Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi § 56 lõikest 12 kohaldatakse Liivi lahe tuulepargi keskkonnamõjude hindamise läbiviimiseks hoonestusloa taotluse esitamisel (27.02.2010) kehtinud Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse redaktsiooni. Samas on keskkonnamõju hindamise koostamisel eesmärgiks haldusmenetluskoormuse vähendamine, st et keskkonnamõju hindamise tulemusi saaks võtta aluseks nii hoonestusloa kui edasiste tuulepargi rajamiseks vajalike lubade (veeluba ja ehitusluba) andmisel ning vältida tulevikus dubleerivat keskkonnamõju hindamise läbiviimist. Seetõttu koostatakse keskkonnamõju hindamise aruanne sisu poolest kasutades parimat võimalikku teadmist ja käesoleval hetkel kehtivast seadusest, kuid menetlusprotseduuride puhul järgitakse hoonestusloa taotluse esitamise ajal kehtinud Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse redaktsioonist ja hoonestusloa menetlusse võtmise otsuses sõnastatust.
Käesolevas keskkonnamõju hindamise (KMH) protsessis on otsustaja (pädev asutus) Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, KMH läbiviija Skepast&Puhkim OÜ ning arendaja Eesti Energia AS.
KMH algatamise aluseks on keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lg 1 punkt 5, mille kohaselt on tuuleelektrijaama püstitamine veekogusse olulise keskkonnamõjuga tegevus.
Keskkonnamõju hindamise eesmärk on anda tegevusloa andjale teavet kavandatava tegevuse ja selle reaalsete alternatiivsete võimalustega kaasneva olulise keskkonnamõju kohta ning kavandatavaks tegevuseks sobivaima lahendusvariandi valikuks, millega on võimalik vältida või vähendada ebasoodsat mõju keskkonnale ning edendada säästvat arengut. See tähendab, et keskkonnamõju hindamise programmi koostamisel selekteeritakse erinevatest projektiga seotud keskkonnamõjudest välja olulised mõjud või sellised mõjud, mille olulisust ei ole võimalik esialgse hinnanguga tuvastada. Neid asutakse keskkonnamõju hindamise aruande raames põhjalikult hindama. Mitteolulised mõjud jäetakse põhjalikust hindamisest kõrvale.
KMH programmi sisu määrab Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi
seaduse § 13:
1) kavandatava tegevuse eesmärk ja täpne asukoht;
2) kavandatava tegevuse ja selle reaalsete alternatiivsete võimaluste lühikirjeldus;
3) eeldatavalt mõjutatava keskkonna kirjeldus;
4) kavandatava tegevuse seos strateegiliste planeerimisdokumentidega;
5) teave kavandatava tegevuse ja selle reaalsete alternatiivsete võimalustega eeldatavalt
kaasneva olulise keskkonnamõju, eeldatavate mõjuallikate, mõjuala suuruse ning
mõjutatavate keskkonnaelementide kohta;
6) keskkonnamõju hindamisel kasutatava hindamismetoodika kirjeldus, sealhulgas teave
keskkonnamõju hindamiseks vajalike uuringute kohta;
7) kavandatava tegevuse ja selle reaalsete alternatiivsete võimaluste keskkonnamõju
hindamise ning selle tulemuste avalikustamise ajakava;
8) andmed arendaja kohta ning juhteksperdi nimi või eksperdirühma koosseis, nimetades
ja põhjendades, milliseid valdkondi ja millist mõju hakkab iga rühma kuuluv isik
hindama;
9) asjaomaste asutuste loetelu koos menetlusse kaasamise põhjendusega;
10) tegevusloa taotluse koopia.
KMH sisu määrab Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 20 ja Keskkonnaministri 01.09.2017 määrus nr 34 „Keskkonnamõju hindamise aruande sisule esitatavad täpsustatud nõuded“.
Meretuulepark on kavandatud Liivi lahte, Kihnu saarest 10km kaugusele. Meretuulepargi arendusala on määratud Pärnu maakonnaga piirneva mereala maakonnaplaneeringuga.
Hoonestusloa ala suurus: 183 km2
Tehnoloogia valik: täpsustatakse tehniliste uuringute käigus
Liitumine: Kilingi-Nõmme või Sindi alajaam
Kaugus Kihnu saarest: 10 km
Kaugus Häädemeestest: 16 km
Kaugus Pärnu rannast: 40 km
Meretuulepark on kavandatud võimsusega kuni 1000 MW, milles on olenevalt tuuliku kõrgusest jt tehnilistest parameetritest 50-100 tuulikut. Kuigi 2010.a arvati 1000 MW võimsusega tuulepargi rajamiseks vaja olevat 160 tuulikut, siis tuuleturbiinide tehnoloogia arengu tõttu on eeldatav tuulikute arv oluliselt väiksem.
Tuulepargi seadmed on omavahel ühendatud merepõhjakaablitega. Maismaale kulgevad kaablid Häädemeeste piirkonda ja piiriülese ühenduse rajamisel ka Läti suunal. Tuulikute, alajaamade ja tuulemõõdumastide täpne arv, paiknemine ning ülekandeliini trassi lõplik asukohavalik selgub keskkonnamõju hindamise ja tehniliste uuringute tulemusena.
2023. aasta alguses valmis Liivi meretuulepargi tehniliste lahenduste analüüs. Selle koostas pikaaegse kogemusega rahvusvaheline inseneritöö ja konsultatsiooniettevõtte BLIX Consultancy. Analüüsi käigus kaaluti tuulepargi lahendusi, mis on tehniliselt teostatavad ja ka keskkonda arvestades võimalikud. See info on oluline nii arendajatele, ametkondadele kui ka partneritele.
BLIX Consultancy analüüsis nii tuuleturbiinide, vundamentide, alajaamade kui ka vajalike maapealsete rajatiste lahendusi. Välja töötatud tehnilist lahendust kasutatakse ka keskkonnamõju hindamise sisendina.
Projekti koostamist kaasrahastab Euroopa Liit.